Echografie bij  Fysiotherapie Galema

Met echografie (ook wel MSU of Musculo Skeletal Ultrasound genoemd) kunnen opnamen gemaakt worden van het houdings- en bewegingsapparaat. Dit wil zeggen pezen, spieren, gewrichtsbanden, slijmbeurzen, botten en gewrichten kunnen goed in beeld worden gebracht.

Wij gebruiken echografie als aanvullend onderzoek naast het reguliere onderzoek. Met een echo kunnen wij eventuele afwijkingen snel en duidelijk vaststellen of uitsluiten. Hierdoor is een betere diagnose mogelijk  en kan daarmee  een beter behandelplan gemaakt worden zodat u zo snel mogelijk vooruit wordt geholpen.  De oorzaak van de pijn kan in beeld worden gebracht en het herstel kan worden gevolgd.

Ook bij klachten die maar niet willen verbeteren, kan het zijn dat de verstorende factor door de echografie in beeld wordt gebracht, waardoor er een adequate oplossing voor het probleem kan worden gezocht.

Hoe werkt echografie?

Met echografie wordt als het ware door de huid heen gekeken naar de onderliggende structuren. Hierdoor kan er een uitspraak gedaan worden over de kwaliteit van de weefsels.

Bij sportblessures kan zo de ernst van een beschadiging gezien worden en daardoor kan het herstel of de herstelmogelijkheden veel beter inschat worden.

De fysiotherapeut gaat met een echokop met gel erop over het lichaamsdeel en bekijkt de verschillende structuren.

Op een scherm wordt het onderzochte gebied in zwart/wit in beeld gebracht. Het echografie-onderzoek duurt maximaal een half uur.

Het doet geen pijn en is totaal niet schadelijk voor het lichaam. Wij bespreken direct de uitslag van het onderzoek en geven u met beeld uitleg over uw klacht.

Waarbij gebruiken wij echografie?

Wij zetten het echografisch onderzoek in bij allerlei klachten.
Denk aan:

• Spierblessures
  • Peesblessures (bijvoorbeeld bij een gescheurde pees of bij een verkalking)
  • Gewrichtsklachten
  • Slijmbeursontstekingen
  • Verrekking of scheuring van gewrichtskapsel of banden
  • Onderzoek naar cystes
  • Schouderklachten
  • Tennis- en golferselleboog
  • Meniscusletsel

Wij doen veel met (top)sporters en regelmatig worden er onderzoeken voor huisartsen en andere fysiotherapeuten in de buurt uitgevoerd.
Vergoeding vind plaats vanuit het aanvullende pakket of op rekening.